Thursday, December 16, 2010

Edisi Lapar

"Woi Bashir jom.." muqadimmah nada keras gua bagi kat Tom.
"Watpe?" gua dengar sore Tom gaye malas.
"Minum la!"  gua tengking sket.
"Lu trun la dulu, nanti gua sampai.."
Gua tak reply, straight gua letak fon.

Gua pun bingkas sarung suar jean yang gua tak basuh-basuh dari balik Manipal ritu. Capai wallet kat celah semak-samun bilik gua ni. Gua slow-slow jalan pegi Bashir. Sampai Bashir, gua usha port feveret gua da kene cop ngan tempe. Faking betul. Gua usha tempe tu dengan gaya ganas sampai tersembur air soya dalam mulut tempe tu. Terpaksa gua lepak port lain. 

Tengah gua tunggu chai dengan megi telur gua sampai, tibe-tibe fikiran gua teringat zaman kecik-kecik duduk kampung dulu. Best gile mase gua darjah satu sampai darjah dua. Hidup kat kampung takde banyak masalah. 
Time kat kampung dulu, budak-budak sume baik-baik, nak jumpe cakap-cakap kesat memang tak dapat, kalo ade pon, kompem dapat penampar dengan mak bapak. Gua pindah KL, 2 bulan je gua jadi rosak. Mencarut da jadi darah daging. Member-member sume perangai macam setan. Time tu ade channel Metro Vision, ada hari die tunjuk cerite Baywatch. Memang melucah je la yang gua pikir time tu. Kat kampung gua, kalo hujung minggu, aktiviti sume takde la macam kat KL. Kalo kat kampung, weekend je gua pegi mandi sungai Bukit Jana jalan kaki je. Kat KL, sungai ade je sebelah rumah gua, sungai Gombak. Penah skali gua gian nak mandi sungai, gua lompat sungai Gombak tu, pastu seminggu naik gatal-gatal satu badan.

Dari hidup kat bandar, belanja mahal, orang berhutang bergadai nyawa nak dapat duit. Kat kampung gua dulu belanje sekolah sehari arwah nenek gua bagi 50 sen. Beli nasi lemak 20 sen dengan air anggur bancuh 10 sen. Baki 20 sen gua masuk tabung. Cukup bulan gua korek beli mainan tak pon beli Jojo. Tapi darjah tiga gua pindah KL belanja gua sehari up jadi seringgit sehari. Nasi lemak sikit ciput harge 70 sen, air sirap tawar 30 sen. Satu sen pon gua tak dapat nak simpan.

Makanan sampai. Gua pon stop mengelamun. Makan-makan, order chai satu lagi, amek chicken puff dua. Pas habis gua nak bayar kat Bashir.

"How much Bashir?"
"Seratus Rupee."

Kimak mahal nak mampos.

"43 Bashir." Gua wat muke tebal, pastu straight blah.

P/s: Sampai habis Tom tak datang. Keparat lu!





1 comment: