Monday, May 30, 2011

HIkayat Tswana


DANG DUNG PANG!

Bunyi gendang cina bertalu-talu di depan rumah No. 17 Jalan Menukang 3/12. Dari parking kereta dekat hujung jalan gua dengar tune dia agak lari 2-3 beat. Gua buat-buat tak ambil port. Gua hisap rokok sebatang sebelah kereta Lexus LFA Coupe colour biru gua. Gua pandang sayu, kereta dah lawa, tapi naik seorang entah bila lagi gua nak dapat awek model nak naik dengan gua. Tapi nak buat macam mana, kerja gua tak membenarkan gua hidup berkelamin buat masa ini. Bos gua da ugut gua kalau kahwin gaji gua kena potong. Kerja gua pun memang susah. Tiga minggu sudah gua baru balik dari Republik Botswana. Sebelum tu gua ada dekat Selatan Venevuela. Memang boleh membujang sampai ke tua nampak gayanya. 

Dah dekat 20 minit gua menunggu barb dengan Pue sampai. "Sorry Tok, gua pegi kutip lahabau ni dulu, semalam mengada-ngada tak balik rumah. Penat jugak gua cari baru jumpa." tutur Barb gaya mengah sambil buat muka tepat ke arah Pue. "Nasib baik gua penyabar, ikut hati gua nak pegi sental lauk pengantin sorang-sorang dah tadi."  ujar gua. "Jom la, Stone da miscall gua banyak kali ni kang mengamuk pulak pengapit kalau buat-buat lambat" tutur Pue sambil mencapai rokok yang terselit di telinga kanannya lalu dinyalakan.

Bunyi gendang cina makin kuat seperti sedang menyambut kehadiran gua dan rakan-rakan. Depan pagar rumah No. 17, seorang 'Ahso' duduk berkerusi roda umur lebih kurang 90an sedang menjemput tetamu. Itu pasti nenek isteri Tom. keluarga isteri Tom orang Cina mualaf. Nenek ni pula dengar cerita memang asal dari Tanah Besar China. Kuat lagi adat istiadat kaum dia. Lagi pulak isteri Tom cucu kesayangan. Itu yang kompang dah ganti dengan gendang cina. Dengar cerita hari tu Tom call gua tengah pening pasal nenek ni nak upah tarian singa dengan pertunjukan kung-fu sekali. Tapi nasib baik last minute booking dah penuh pasal tarikh hari ni clash dengan Tahun Baru Cina.

Gua, Barb dan Pue salam nenek tu dan menghulurkan sedikit duit. Lantas kami terus menuju ke dalam rumah. Gua letakkan hadiah Setinkane dan Segaba, alat musik kaum peribumi Botswana di sebelah timbunan hadiah buat pengantin. Dekat dalam gua tengok Tom dan isteri sedang duduk atas pelamin. Stone tengah layan kipas-kipas pengantin. minggu depan turn dia pulak dengan orang Penang jugak. Pilihan keluarga katanya. Tom tanpa jambang tersengih-sengih lepas perasan kehadiran kitorang. Gua senyum-senyum.

Lepas habis bersanding mempelai pergi makan beradab. Gua Barb dan Pue cari budak-budak lain. Gua perasan Farid, Uze, Pije, Ariff, Pami, Hafiz dan Azroy duduk semeja. Diorang nampak macam da habis makan. Kitorang duduk join semeja. "Mana lain-lain?" tanya Pue. "Mami dengan Atiqah baru je balik tadi. Iba tak dapat datang Dee tengah sarat sekarang. Shake plak lambat sikit katanya flight dari Sarikei delay." bilang Azroy yang masih linear seperti dahulu. Gua lantas mencedok lauk kenduri. Boleh tahan sedap jugak. Gua tibai 2-3 round sambil borak-borak kosong semeja.

Lepas dua jam, semua buat keputusan nak pulang. Gua jumpa Tom salam-salam semua. Gua terus cabut lepas tu. Dalam kereta tiba-tiba henfon gua berbunyi. Bos gua call. "Lusa ada job. Ko pergi kaji Dinding Derbent dekat Russia. Benda tu da nak kluar da!" tuttt...tuttt...tuttt. Gua terkedu. Peluh dingin mengalir di dahi gua lap cepat-cepat. "Dunia dalam ancaman tak lama lagi." tutur gua dalam hati, sambil mengunyah kuih bulan ole-ole dari rumah pengantin.

http://2markam.blogspot.com/2011/05/janggal-3-status-quo.html

1 comment: